Nasz Dom

Pracownia plastyczna


Podczas zajęć plastycznych uczestnicy rozwijają sprawność manualną, wyobraźnię i kreatywność. Uczą się spędzania czasu wolnego w sposób twórczy. W efekcie powstają m. in. rysunki, obrazy na szkle, kartki okolicznościowe, kompozycje przestrzenne itp.

Zajęcia krawieckie prowadzone są regularnie w ŚDS-ie. Uczestnicy uczą się praktycznych umiejętności krawieckich tj. przyszycie guzika, zszycie rozprutego ubrania, drobnych przeróbek itp. W pracowni znajdują się maszyny do szycia, dzięki którym wykonywane są ściereczki, woreczki, fartuchy, poszewki itp. W trakcie zajęć krawieckich wykonujemy również upominki okolicznościowe np. serduszka, korale, elementy do pocztówek. Niektóre osoby utrwalają umiejętności robienia na drutach czy szydełku. Przygotowywane są kostiumy do przedstawień, ozdoby świąteczne, dekorowanie pomieszczeń. Prowadzone zajęcia mają na celu: pobudzanie wyobraźni przy tworzeniu prac różnorodnymi technikami, ćwiczenia manualne rąk, dbanie o porządek, czystość i estetykę przy wykonywaniu prac oraz w swoim otoczeniu.



Pracownia komputerowa


Zajęcia w pracowni komputerowej prowadzone są za pomocą różnych metod i form pracy dostosowanych indywidualnie do uczestników w zależności od stopnia ich niepełnosprawności oraz umiejętności pisania i czytania. Podopieczni uczą się praktycznej obsługi komputera, poznają system operacyjny i najważniejsze jego programy (edytory tekstu, programy do grafiki komputerowej), a także korzystają ze sprzętów peryferyjnych takich jak drukarka czy aparat cyfrowy.
Uczestnicy oswajają się z nowoczesną techniką i uczą jak praktycznie wykorzystać tę wiedzę w życiu codziennym. Obsługa komputera oraz umiejętność jego zastosowania zwiększa bowiem możliwość w funkcjonowaniu społecznym – porozumiewaniu się na odległość, aktywizację zawodową.
Pracownia wyposażona jest w komputery oraz stałe łącze internetowe, które umożliwia swobodny dostęp do wszelkiego rodzaju informacji. Uczestnicy poznają wirtualny świat Internetu, uczą się korzystać z różnych wyszukiwarek, zakładają konta elektroniczne, wysyłają maile. W wolnych chwilach korzystają z gier komputerowych, które rozwijają spostrzegawczość, refleks, koncentrację, a przy okazji ćwiczą umiejętności manualne.

Głównym celem pracowni jest rozpowszechnianie idei komputeryzacji jako narzędzia codziennego użytku. Pracownia komputerowa znacznie przyczynia się do poprawy stanu zdrowia uczestników a także ich rozwoju intelektualnego, pomaga rozwijać wyobraźnię, zdolności manualne, jednak przede wszystkim pozwala oswoić się z urządzeniem jakim jest komputer.



Pracownia wikliny


Zajęcia w pracowni wikliny mają na celu wszechstronne rozwijanie osobowości uczestnika, usprawnianie manualne oraz ćwiczenie: koordynacji oka i ręki, spostrzegawczości i uwagi, a także pobudzanie wyobraźni i kształtowanie potrzeb estetycznych. Pod względem zawodowym uczestnicy uczą się:

  • wyplatania doniczek, koszyków, tac, kwietników, ozdób płaskich, osłonek na dnie plecionym i drewnianym z wykorzystaniem różnych splotów
  • zagospodarowania przestrzeni z użyciem wiklinowych form ogrodowych
  • rozróżniania i nazywania poszczególnych narzędzi wykorzystywanych przy pracach plecionkarskich
  • namaczania, kolorowania i korowania wikliny oraz innych surowców wiklino- podobnych
  • konstruowania ozdób świątecznych z wykorzystaniem wikliny, słomy, gałązek brzozowych i wierzbowych

Działania w pracowni maja charakter terapeutyczny. Największy nakład realizowanych zadań ma na celu rehabilitację społeczną i zawodową. Głównymi zadaniami jest integracja w grupie, przygotowanie warsztatu, kształtowanie osobowości twórczej, wyobraźni przestrzennej.

Zajęcia w pracowni wikliny to przede wszystkim praca w drewnie, jego obróbka, wykonywanie różnych przedmiotów: wieszaków, szkatułek, czy wypalanie w drewnie. Łączona jest w tym miejscu terapia grupowa z indywidualną. Prowadzone są również treningi umiejętności praktycznych tak bardzo potrzebne w domu rodzinnym każdego człowieka. Treningi te polegają na nauce czynności, szczególnie remontowych, naprawczych, obsługowych np. wiertarek, lutownic, począwszy od wbijania gwoździ, wymiany zamków, uszczelniania drzwi i okien, aż do napraw hydraulicznych. 

Poszerza i rozwija się tu więc umiejętności uczestnika związane z majsterkowaniem, drobnymi naprawami, pracą ze sprzętem. W zajęciach pracowni kładziony jest szczególny nacisk na bezpieczną pracę z różnymi narzędziami oraz maszynami.



Pracownia rehabilitacji - siłownia 


Pracownia wyposażona jest w profesjonalny sprzęt rehabilitacyjny (bieżnia, wiosła, atlas itp.). Pełni zarówno funkcję rehabilitacyjną jak i rozrywkową pozwalającą na konstruktywne spędzanie wolnego czasu.

Cele: 

  • zwiększenie sprawności fizycznej osób z niepełnosprawnością ruchową na zajęciach indywidualnych opracowanych według planów rehabilitacyjnych zgodnie ze wskazaniami lekarskimi,
  • rehabilitacja ogólnousprawniająca osób sprawnych ruchowo w celu zwiększenia ich sprawności fizycznej, i umożliwienia udziału w spartakiadach, zawodach, konkursach na terenie całego województwa.


Pracownia kulinarna


Rozwijanie umiejętności kulinarnych:

a) nauka samodzielnego przygotowywania posiłków i nakrywania do stołu:

  • przygotowywanie surówek, sałatek;
  • mycie i płukanie warzyw i artykułów spożywczych, np. mięso, fasola, kasza itp.;
  • obieranie i krojenie warzyw (plasterki, piórka, kostka), mięs, wędlin, pieczywa;
  • dobieranie odpowiednich przypraw, doprawianie do smaku;
  • przygotowywanie napojów, np. soków, herbaty, kawy;
  • przygotowanie produktów potrzebnych do upieczenia ciasta zgodnie z przepisem, nauka wykonywania poszczególnych czynności, pieczenie;
  • nauka przygotowania poczęstunku na zabawy i uroczystości ŚDS;
  • przygotowanie talerzy odpowiednich do danej potrawy i zgodnych z liczbą osób spożywających posiłek;
  • przygotowanie stołu do posiłku;
  • rozkładanie sztućców odpowiednich do danej potrawy oraz zgodnych z liczbą osób spożywających posiłek;
  • nakładanie bądź nalewanie potraw na talerze przy użyciu odpowiednich przedmiotów kuchennych;
  • rozkładanie szklanek i dzbanków z napojami;
  • nabycie umiejętności posługiwania się sztućcami (łyżka, widelec, nóż, łyżeczka);
  • kulturalne spożywanie posiłków:
  • doskonalenie nabytych umiejętności.

b) nauka obsługi urządzeń gospodarstwa domowego:

  • umiejętne i rozsądne korzystanie ze zmywarki;
  • korzystanie ze sprzętów AGD zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • bezpieczne i ekonomiczne użytkowanie kuchenki gazowej;
  • bezpieczne i ekonomiczne korzystanie z małych sprzętów kuchennych, np. czajnika bezprzewodowego, miksera, gofrownica, itp.;

c) prowadzenie pogadanek związanych z zachowaniami prozdrowotnymi, profilaktyką zdrowotną, sposobem zdrowego odżywiania się:

  • omówienie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu;
  • rozbudzenie zainteresowania własnym zdrowiem;
  • omówienie zachowań prozdrowotnych, np. częste wietrzenie pomieszczeń, relaks, ćwiczenia;
  • rozbudzanie zainteresowania tematyką zdrowego żywienia, np. wyeliminowanie z diety składników niezdrowych, tuczących;
  • rozbudzenie zainteresowania profilaktyką zdrowia, np. tworzenie i wzmacnianie prawidłowych postaw zdrowotnych, zwrócenie uwagi na konieczność przeprowadzania badań, nie bagatelizowania objawów chorób;
  • podtrzymywanie i rozwijanie nabytych umiejętności.