A- A A+

Rozmiar tego tekstu zostanie zmieniony

Nasz Dom

Pracownia urody


W ramach zajęć terapeutycznych między innymi w pracowni urody prowadzimy treningi higieny osobistej  i dbałości o wygląd zewnętrzny, których głównym celem jest  nabywanie, rozwijanie i wzmacnianie umiejętności w zakresie utrzymania estetycznego wyglądu zewnętrznego.

Dbanie o wygląd własny to jeden z elementów codziennego życia dlatego celem zajęć jest:

  • stopniowe i systematyczne kształtowanie pozytywnej postawy wobec siebie i swojego wyglądu, podniesienie samooceny poprzez skoncentrowanie uwagi na swoim wyglądzie
  • doskonalenie umiejętności higienicznych, poszerzonych o zabiegi estetyczno-kosmetyczne mające na celu ukazanie potrzeby dbania o wygląd zewnętrzny oraz poprawę samopoczucia psychicznego,
  • nauka wraz z instruktażem utrzymywania prawidłowej higieny ciała;
  • wyrabianie nawyków higienicznych  - częstego mycia rąk w szczególności przed i po posiłku, po skorzystaniu z toalety, dezynfekcji rąk
  • doskonalenie umiejętności samoobsługi w ramach poprawiania swojego wizerunku
  • utrwalanie i podtrzymywanie umiejętności dbania o czystości i schludność odzieży,
  • motywowanie do zachowań prospołecznych- wzajemna pomoc w dbałości o wygląd zewnętrzny
  •  rozwijanie zainteresowań modą i funkcjonalnością ubioru.

Uczestnicy uczą się systematycznie dbać o higienę ciała oraz noszonej odzieży, a także wypracowują umiejętność adekwatnego doboru garderoby do pory roku, warunków atmosferycznych i okoliczności. Ćwiczą wykonywanie czynności związanych z samodzielnym ubieraniem się i rozbieraniem, zapinaniem guzików, zatrzasków i suwaków, wiązaniem krawatów czy wstążek oraz nakładaniem i sznurowaniem obuwia. Podczas treningu podopieczni uczą się korzystania z urządzeń higieniczno - kosmetycznych oraz sprzętu do stylizacji włosów na przykład suszarki, lokówki czy prostownicy, dodatkowo starają się nabyć umiejętność samodzielnego wykonywania fryzury czy prostego makijażu. Ponadto dążą do opanowania takich czynności jak na przykład malowanie paznokci czy farbowanie włosów. W trakcie prowadzonego treningu uczestnicy zaznajamiają się z przeznaczeniem i zastosowaniem poszczególnych kosmetyków pielęgnacyjnych i zdobywają wiedzę na temat tego, jak prawidłowo je dozować i nakładać. Trening ma również za zadanie dostarczyć informacji na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa w trakcie korzystania ze urządzeń higieniczno – kosmetycznych oraz na temat przestrzegania zasady

„nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób.”

Trening dbałości o wygląd zewnętrzny przyczynia się do większej satysfakcji uczestników z własnego wyglądu zewnętrznego poprzez wykonywanie różnych zabiegów pielęgnacyjnych i kosmetycznych.



 

Pracownia techniczna


Podczas zajęć w pracowni technicznej podopieczni uczą się obsługi podstawowych narzędzi i urządzeń stosowanych w stolarstwie, drobnych naprawach oraz pracach wykończeniowych. Poznają sposoby i metody pracy z materiałami oraz podstawe procesy związane z wytwarzaniem i naprawą przedmiotów użytkowych. Uczestnicy pod nadzorem terapeuty poznają obsługę elektronarzędzi np. wkrętarka, wyrzynarka, wiertarka itp. Wykonują proste prace jak szlifowanie, czyszczenie papierem ściernym drewnianych powierzchni, malowanie. W pracowni naprawiane są proste urządzenia gospodarstwa domowego, powstają ozdoby i ramki z drewna.

Zajęcia mają na celu usprawnianie ruchowe uczestników, poprawę koordynacji wzrokowo  ruchowej oraz poczucia estetyki. Umiejętności nabyte podczas zajęć znajdują zastosowanie w późniejszym funkcjonowaniu uczestnika w społeczeństwie pomagając mu w zdobywaniu zawodu, a tym samym zwiększają szanse na samodzielne decydowanie o sobie. Duży nacisk kładziony jest na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.



 

Sala rehabilitacji


Podstawowym celem zajęć ruchowych jest podnoszenie ogólnej sprawności fizycznej, psychicznej oraz rozwijanie cech motorycznych i koordynacji ruchowej. Sala rehabilitacyjna wyposażona jest w niezbędny sprzęt do rehabilitacji oraz  do utrzymywania sprawności i kondycji fizycznej.


 

 

SALA ZAJĘĆ INTEGRACYJNYCH Z KĄCIKIEM SENSORYCZNYM


Świat wokół nas jest mieszaniną  światła, zapachów, rzeczy, które można poznawać za pomocą zmysłów: dotyku, wzroku, słuchu, węchu i smaku. Terapia sensoryczna w sali z elementami Sali Doświadczania Świata – kącikiem sensorycznym -  dobierana jest indywidualnie do potrzeb każdego uczestnika. W takim miejscu uczestnik ma wolność wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje. Poznawanie odbywa się poprzez zmysły, dzięki czemu dostarczane do układu nerwowego informacje wpływają bardzo pozytywnie na pamięć, koncentrację, a przede wszystkim na chęć podejmowania aktywności i działania. W przeciwieństwie do sytuacji z życia codziennego, które zakładają dostosowanie się do otoczenia, elementy Sali Doświadczania Świata dopasowują się do uczestnika. Zajęcia te skierowane są do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami i deficytami (zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnością intelektualną, spectrum autyzmu, niepełnosprawnościami sprzężonymi). W takiej wielozmysłowej terapii osoby z niej korzystające na nowo postrzegają świat bardziej spontanicznie i osobiście, ponieważ jest to miejsce, w którym uczestnik czuje się dobrze, ma swobodę i możliwość wyboru bodźców oraz czasu koncentrowania się na nich.


 

Grota Solna


Znajdująca się w ŚDS inhalacyjno-relaksacyjna grota solna to wyjątkowe miejsce, w którym panuje taki klimat jak nad morzem. Dzięki temu jaskinia z podłogą wysypaną granulatem solnym, sufitem o jaskiniowych kształtach ze światłowodami (gwieździste niebo- koloroterapia) oraz ścianami z brył solnych pozwala czerpać z prozdrowotnych, dobroczynnych właściwości soli. Taka komora solna to idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy mieszkają daleko od morza, a mają problemy z alergią, tarczycą, astmą, cierpią na zapalenia zatok czy schorzenia o podłożu psychicznym. Cechą charakterystyczną tego pomieszczenia jest czyste zjonizowane powietrze, które działa kojąco na górne drogi oddechowe, a także wpływa korzystnie na ogólne samopoczucie. Korzystanie z seansów w grocie solnej pozwala połączyć przyjemne z pożytecznym – jaskinia solna z jednej strony pozwala na zrelaksowanie się i odprężenie, a z drugiej pozwala spędzić czas w oczyszczonym, zjonizowanym ujemnie powietrzu. Spokojne, przyciemnione światło to kolejne atuty seansów w grocie solnej.


 


 

Pracownia plastyczna


Podczas zajęć plastycznych uczestnicy rozwijają sprawność manualną, wyobraźnię i kreatywność. Uczą się spędzania czasu wolnego w sposób twórczy. W efekcie powstają m. in. rysunki, obrazy na szkle, kartki okolicznościowe, kompozycje przestrzenne itp.

Zajęcia krawieckie prowadzone są regularnie w ŚDS-ie. Uczestnicy uczą się praktycznych umiejętności krawieckich tj. przyszycie guzika, zszycie rozprutego ubrania, drobnych przeróbek itp. W pracowni znajdują się maszyny do szycia, dzięki którym wykonywane są ściereczki, woreczki, fartuchy, poszewki itp. W trakcie zajęć krawieckich wykonujemy również upominki okolicznościowe np. serduszka, korale, elementy do pocztówek. Niektóre osoby utrwalają umiejętności robienia na drutach czy szydełku. Przygotowywane są kostiumy do przedstawień, ozdoby świąteczne, dekorowanie pomieszczeń. Prowadzone zajęcia mają na celu: pobudzanie wyobraźni przy tworzeniu prac różnorodnymi technikami, ćwiczenia manualne rąk, dbanie o porządek, czystość i estetykę przy wykonywaniu prac oraz w swoim otoczeniu.



Pracownia komputerowa


Zajęcia w pracowni komputerowej prowadzone są za pomocą różnych metod i form pracy dostosowanych indywidualnie do uczestników w zależności od stopnia ich niepełnosprawności oraz umiejętności pisania i czytania. Podopieczni uczą się praktycznej obsługi komputera, poznają system operacyjny i najważniejsze jego programy (edytory tekstu, programy do grafiki komputerowej), a także korzystają ze sprzętów peryferyjnych takich jak drukarka czy aparat cyfrowy.
Uczestnicy oswajają się z nowoczesną techniką i uczą jak praktycznie wykorzystać tę wiedzę w życiu codziennym. Obsługa komputera oraz umiejętność jego zastosowania zwiększa bowiem możliwość w funkcjonowaniu społecznym – porozumiewaniu się na odległość, aktywizację zawodową.
Pracownia wyposażona jest w komputery oraz stałe łącze internetowe, które umożliwia swobodny dostęp do wszelkiego rodzaju informacji. Uczestnicy poznają wirtualny świat Internetu, uczą się korzystać z różnych wyszukiwarek, zakładają konta elektroniczne, wysyłają maile. W wolnych chwilach korzystają z gier komputerowych, które rozwijają spostrzegawczość, refleks, koncentrację, a przy okazji ćwiczą umiejętności manualne.

Głównym celem pracowni jest rozpowszechnianie idei komputeryzacji jako narzędzia codziennego użytku. Pracownia komputerowa znacznie przyczynia się do poprawy stanu zdrowia uczestników a także ich rozwoju intelektualnego, pomaga rozwijać wyobraźnię, zdolności manualne, jednak przede wszystkim pozwala oswoić się z urządzeniem jakim jest komputer.



Pracownia wikliny


Zajęcia w pracowni wikliny mają na celu wszechstronne rozwijanie osobowości uczestnika, usprawnianie manualne oraz ćwiczenie: koordynacji oka i ręki, spostrzegawczości i uwagi, a także pobudzanie wyobraźni i kształtowanie potrzeb estetycznych. Pod względem zawodowym uczestnicy uczą się:

  • wyplatania doniczek, koszyków, tac, kwietników, ozdób płaskich, osłonek na dnie plecionym i drewnianym z wykorzystaniem różnych splotów
  • zagospodarowania przestrzeni z użyciem wiklinowych form ogrodowych
  • rozróżniania i nazywania poszczególnych narzędzi wykorzystywanych przy pracach plecionkarskich
  • namaczania, kolorowania i korowania wikliny oraz innych surowców wiklino- podobnych
  • konstruowania ozdób świątecznych z wykorzystaniem wikliny, słomy, gałązek brzozowych i wierzbowych

Działania w pracowni maja charakter terapeutyczny. Największy nakład realizowanych zadań ma na celu rehabilitację społeczną i zawodową. Głównymi zadaniami jest integracja w grupie, przygotowanie warsztatu, kształtowanie osobowości twórczej, wyobraźni przestrzennej.

Zajęcia w pracowni wikliny to przede wszystkim praca w drewnie, jego obróbka, wykonywanie różnych przedmiotów: wieszaków, szkatułek, czy wypalanie w drewnie. Łączona jest w tym miejscu terapia grupowa z indywidualną. Prowadzone są również treningi umiejętności praktycznych tak bardzo potrzebne w domu rodzinnym każdego człowieka. Treningi te polegają na nauce czynności, szczególnie remontowych, naprawczych, obsługowych np. wiertarek, lutownic, począwszy od wbijania gwoździ, wymiany zamków, uszczelniania drzwi i okien, aż do napraw hydraulicznych. 

Poszerza i rozwija się tu więc umiejętności uczestnika związane z majsterkowaniem, drobnymi naprawami, pracą ze sprzętem. W zajęciach pracowni kładziony jest szczególny nacisk na bezpieczną pracę z różnymi narzędziami oraz maszynami.



Siłownia 


Siłownia wyposażona jest w profesjonalny sprzęt rehabilitacyjny (bieżnia, wiosła, atlas itp.). Pełni zarówno funkcję rehabilitacyjną jak i rozrywkową pozwalającą na konstruktywne spędzanie wolnego czasu.

Cele: 

  • zwiększenie sprawności fizycznej osób z niepełnosprawnością ruchową na zajęciach indywidualnych opracowanych według planów rehabilitacyjnych zgodnie ze wskazaniami lekarskimi,
  • rehabilitacja ogólnousprawniająca osób sprawnych ruchowo w celu zwiększenia ich sprawności fizycznej, i umożliwienia udziału w spartakiadach, zawodach, konkursach na terenie całego województwa.